Firmagaver er ofte halvdyr vin til hele staben, som blir drukket og glemt etterfølgende uke. Eller er kanskje firmagaven er en kurv fylt med såper, krem og andre tilsvarende produkter? Uansett er nøkkelordet i disse eksemplene konsumerbare produkter. Dette er for all del fint, og er gaver de ansatte sannsynligvis verdsetter, men finnes det ikke bedre alternativer?

Et raskt Google-søk etter «firmagaver» viste i skrivende stund omtrent 5 annonser for søkeordet, hvor halvparten av gaveforslagene var produkter de ansatte kunne kjøpt på det lokale kjøpesenteret i lunsjpausen. Dette gjør de neppe, fordi forslagene var ikke noe en virkelig har behov for, og står heller ikke øverst på ønskelisten.

Så, hva står øverst på ønskelisten? Hvilke gaver vil de ansatte sette pris på?

Først og fremst: Styr unna produktene eller tjenestene som medfører skatt hos mottakeren. Ifølge Altinn er firmagaver i utgangspunktet skattepliktige, men følgende er unntak som det bør tilrettelegges for:

  • Firmagaver på inntil kr 8.000,- for tjenestetid på 25, 40, 50 eller 60 år i bedriften.
  • Firmagaver på inntil kr 3.000,- kan gis når bedriften fyller 25 år, eller antall år delelig med 25, når mottaker gifter seg eller fyller 50, 60, 70, 75 eller 80 år eller når mottakeren går av med pensjon eller slutter av annen grunn etter minst 10 år i bedriften.
  • Firmagave på inntil kr. 4.500,- kan gis hvis bedriften har bestått i 50 år, eller et antall år som er delelig med 50.
  • Firmagave på inntil kr 2.500,- for forslag til forbedringer av organisasjonen
  • Firmagave på inntil kr 1.000,- per år.

Firmagavene som blir brukt

Oppsummert bør ikke gavene til de ansatte være konsumerbare produkter som enkelt kan anskaffes på kjøpesenteret over gaten, og heller ikke gaver som utløser skatt hos mottakeren. Da står vi oftest igjen med fysiske produkter til under kr 1.000,-. La oss videre eliminere kjedelige produkter som powerbanks og annen livløs teknologi, og ikke minst klær. Med dette i bakhodet, her er våre favoritter.

Mansjettknapper: 

Mansjettknapper er ingen revolusjonerende firmagave i seg selv, men er på ingen måte kjedelig. Et par sølvfargede eller sorte mansjettknapper passer til enhver dress. Produktet er noe en sjeldent går til innkjøp av på egenhånd, og er heller noe en alltid har hatt, men ikke husker å ha kjøpt. Ved å gi en firmagave mottakeren har få av fra før av, får han dessuten til å tenke på deg og firmaet når de tas i bruk.

Klokkereim: 

En klokkereim har samme egenskaper og karakteristika som mansjettknappene, men er kanskje hakket mer brukervennlig, og er dessuten passende for hele staben. En klokke er et produkt med en lang levetid, og en ny reim kan vekke nytt liv i den.

Slips og lommetørkle: 

Slips og matchende lommetørklær er noe en aldri får nok av, og det bør være argumentasjon nok for at dette er en firmagave mottakeren vil sette pris på. Enda mer spesifikt kan slipset være av typen «uformelt», som gir flere bruksanledninger.

Penn: 

«Har du en penn?», spør en ansatt. Enten får hun plastpennen du fikk med deg fra forrige hotellbesøk, eller så får hun kvalitetspennen i stål med kommentaren «ikke mist den». Hvorfor ikke gi dine ansatte hver sin nye favorittpenn i stål de helst ikke ønsker å låne bort?

 

Innhold