Bytte regnskapsfører? Slik gjør du det

Innledende i 2018 talte kundetilfredsheten 76 prosent for regnskapsførere og henholdsvis 77,4 prosent for revisorer, ifølge Regnskap Norge. Dog ønsker flere å bytte regnskapsfører. Det betyr ikke at bedrifter mistrives med sin nåværende økonomiske samarbeidspartner, men de søker heller potensielt lavere kostnader hos ny, samt andre avgjørende differanser. Hvis dette gjelder deg kan du med fordel lese resterende del av artikkelen, hvor vi gjennomgår hvordan du bytter regnskapsfører (eller revisor), steg for steg.

Slik bytter du regnskapsfører

1. Sammenlign regnskapsførere

Har du kommet hit har du sannsynligvis bestemt deg for å erstatte din nåværende regnskapsfører, hvilket kan skyldes misnøye med pris, tjenestetilbud, lokalisasjon eller andre årsaker. Eller så ønsker du kun å ta tempen på regnskapsførermarkedet. Uavhengig åpner dørene seg for et hav av potensielle samarbeidspartnere, hvor du bør vurdere faktorer som:

Overordnet sett er problemstillingen hvilket byrå som best egner seg til å ta hånd om virksomhetens administrasjon og bokføring, vurdert etter dine behov. Til vurderingen kan du med fordel lese anmeldelser, forhøre deg med nettverket ditt og ta i bruk diverse sammenligningstjenester. Vi i Ageras har koblet i overkant av 129 000 bedrifter og privatpersoner med riktig regnskapsfører, blant annet ved å tilrettelegge for en sammenligning av overstående opplistede faktorer. Hos oss kan du kostnadsfritt og uforpliktende motta opp til tre tilbud fra regnskapsførere og revisorer, og velge byrået du foretrekker.

Klikk her og få 3 tilbud fra regnskapsførere

2. Oppsigelse av nåværende regnskapsfører

Etter du har funnet din nye økonomiske samarbeidspartner er det på tide å utføre selve byttet. Lever innledningsvis en skriftlig bekreftelse på at du ønsker å bytte regnskapsfører, og avtal deretter dato for flyttingen.

NB: Ved avtaleinngåelse med nåværende regnskapsfører ble det sannsynligvis inngått en kontrakt med en oppsigelsestid. Dato for flytting må være i overenstemmelse med denne, som typisk er fra en til tre måneder.

3. Overdragelse av dokumenter og bilag

Når det nærmer seg datoen for byttet bør din tidligere regnskapsfører kommunisere med din nye i forhold til overdragelsen av dokumenter, bilag og annen informasjon. Dersom sistnevnte eksisterer elektronisk, eksempelvis lagret i et regnskapsprogram, kan steget sannsynligvis overses. Dog bruker mange bedrifter og regnskapsførere fysisk dokumentasjon, hvilket medfører behovet for dokumentoverdragelse.

4. Det praktiske rundt byttet

Nå har byttet skjedd, og alle dokumenter er overført til ny regnskapsfører. Det neste steget er rolleendringer i Altinn, hvor du må gi rettigheter til din nye regnskapsfører.

Dersom du anvender et regnskapsprogram må du avslutningsvis opprette en bruker til din nye regnskapsfører. Dersom bilag og dokumenter er lagret her, vil din samarbeidspartneren også få tilgang til disse.

Klikk her og sammenlign 3 tilbud fra regnskapsførere!

Posted: 29 Jun, 2018

Mikkel  Sørseth

Les mer av denne skribenten

Ageras yter ikke individuell økonomisk eller juridisk rådgivning, men har i stedet samarbeid med advokater, revisorer og regnskapsførere som hjelper deg videre. Fyll ut et av skjemaene nedenfor og motta tilbud fra profesjonelle rådgivere innen kort tid.

Få tilbud fra regnskapsførere

Få tilbud fra advokater

Kategorier

Om Ageras

Ageras streber etter å skape gjennomsiktighet på markedet for finansielle og juridiske tjenester - til formål for kunder, bedrifter og markedet som helhet.

Om Ageras »