Vi har alle vært der, stående ovenfor valgets kvaler i forhold til en viktig beslutning. Iblant er beslutningen av mindre viktig karakter, som når vi står i matbutikken og skal beslutte hva dagens middag skal være. Iblant er det større beslutninger som skal taes, hvor resultatet kan påvirke oss i lengere tid.  

Når vi mennesker kjenner oss usikre i forbindelse med et valg, søker vi ofte etter personlige anbefalinger eller råd fra venner eller kolleger. En personlig anbefaling fra noen du stoler på er i følge forskning mer kraftfullt enn den mest overbevisende reklame eller annonse. Kanskje er det nettopp derfor vi følger forskjellige profiler på sosiale medier, som løpende gir oss anbefalinger om alt fra matoppskrifter, klesstil, innredning, trening og karrierevalg til reisemål eller annet som interesserer oss.

Digitaliseringen har helt klart tatt personlige anbefalinger til et nytt nivå og gitt oss muligheter til å hente informasjon på mange ulike områder med hjelp av eksperter som vi velger å stole på.

Når det kommer til å velge samarbeidspartner til sin virksomhet, skjønner vi i Ageras at det kan være vanskelig. Hvem er egentlig best egnet til å ta hånd om virksomhetens administrasjon og bokføring? Hva slags tjenester har egentlig virksomheten behov for? Og hva kan du som eier av virksomheten krever av regnskapsbyrået ditt? Dette er spørsmål som vi i Ageras ofte støter når vi snakker med kunder vi har hjulpet å finne revisor eller regnskapsfører til virksomheten deres.

Vi har matchet til sammen over 129 000 kunder med riktig fagperson, og har gjennom dette utviklet en god forståelse for hvilken regnskapsfører eller revisor som passer til en hver type virksomhet. Videre i artikkelen deler vi vår erfaring og gir vår mening om fordelene og ulempene med å jobbe med et stort eller lite regnskapsbyrå. 

Et stort regnskapsbyrå er best... for noen

Å samarbeide med et stort byrå er oftest et godt valg og har mange selvfølgelige fordeler, for visse virksomheter. Kunder opplever ofte at fordelene med et stort byrå er at de har mange ressurser og en bred kompetanse i varierte bransjer. Andre kunder opplever at et stort byrå med et godt rykte minimerer risikoen for at noe skal gå galt. Det finnes altså en viss trygghet bak de store lokalene, de mange ansatte og den lange erfaringen som store byråer gjerne har. Driver du en større virksomhet selv, som krever flere ressurser, er store byråer ofte det beste valget.

Et stort regnskapsbyrå kan være problematisk... for noen

Noen av de som kontakter oss er mindre til mellomstore virksomheter som opplever frustrasjon over nåværende samarbeidspartner. Små bedriftseiere føler de lett blir nedprioritert i stressende tider som rundt årsskiftet, hvor man ofte har bruk for mest hjelp. Med andre ord; er du ikke selskapets største kunde, kan det hende du ikke får den prioritet du ønsker.

En annen faktor vi opplever er at man i større byråer får nye kontaktpersoner ofte, opptil flere ganger i året ifølge kundene våre. For noen er ikke dette et problem, men for andre, gjerne mindre virksomheter, kan det være frustrerende å måtte bygge opp et forhold igjen og igjen. Det man også bør være oppmerksom på er at man som bedriftseier ofte må tilpasse seg de store byråenes rutiner og oppførselsregler, og ikke det motsatte. Fleksibilitet kan dermed oppfattes som mindre hos store byråene. Dette er imidlertid ikke alltid en viktig faktor, så det er viktig å finne ut hva dine behovene er, og hvilket type byrå som passer best for bedriften din.

Et lite regnskapsbyrå er best... for noen

For noen virksomheter passer det kanskje bedre med et mindre byrå, som fortsatt har høy kompetanse og mange erfarne medarbeidere, men hvor en og samme regnskapsfører er mer forpliktet til selskapet. I hvert fall er det det vi hører fra kundene våre som bruker Ageras til å finne den perfekte partneren for dem. Noen av kundene våre har funnet en lokal regnskapsfører bare et steinkast unna kontoret sitt, som viser seg å være midt i blinken. Egenskaper vi opplever at mindre byråer innehar er ofte:

  • Å virkelig engasjere seg i alle kundene sine, hele året
  • Å gi den lille ekstra tiden og omtanken til kundene
  • Å bygge opp den den personlige relasjonen med kundene sine
  • Å komme med kreative løsninger og tips til kundene sine
  • Å være fleksibel i møte med kundene

4 faktorer å tenkte på før du tar en beslutning

I siste del av artikkelen vil vi tipse om 4 faktorer som det kan være verdt å tenke på før man velger en samarbeidspartner.

Trenger virksomheten min fleksibilitet?

For det første er det viktig å tenke over hvor mye fleksibilitet virksomheten krever. Dersom du trenger en regnskapsfører med en sjenerøs holdning, er det viktig å lete etter en med nettopp dette. På den måten unngår man å havne i et samarbeid som blir låst og komplisert.

Er personlig relasjon viktig for virksomheten min?

En annen ting som kan være lurt å tenke over er hvilken type relasjon man ønsker å ha med regnskapsføreren eller revisoren sin. Vil du bare han en som kan håndtere papirarbeidet uten noen form for tilbakemelding eller dypere samtale, eller vil du ha et samarbeid hvor ballen spilles frem og tilbake? Dersom du føler at du har behov for et mer personlig forhold til samarbeidspartneren din, er det også viktig at du leter etter en som kan ta seg tid til å bygge et mer langsiktig forhold til både deg og bedriften, og er villig til å engasjere seg på måten du ønsker.

Lokalt eller digitalt samarbeid?

En tredje ting å tenkte på er om du trenger en partner som befinner seg i nærheten av deg, eller om du er komfortabel med et digitalt samarbeid. Noen kunder ønsker å ha muligheten til å kunne stoppe innom regnskapsføreren sin i ny og ne, mens andre foretrekker at all kommunikasjon foregår over nett og telefon. Hos Ageras finnes begge typer partnere!

Pris vs. Kvalitet

En siste ting å tenke på et hvilke krav man har til pris og kvalitet på tjenesten man etterspør. Hos oss i Ageras kan du motta 3 uforpliktende tilbud hvor våre partnere presenter hva de kan tilby deg i form av støtte, service og pris. Om du vil kan du velge å møte eller ringe alle tre kandidater for å se om dere er på samme bølgelengde om deg. Etterfølgende er det opp til deg å bedømme hvem som kan tilby deg og din virksomhet best service til den beste pris.

Avslutningsvis vil vi formidle at valget av samarbeidspartner ikke behøver å være så komplisert som det først virker. Det kreves at du tenker igjennom hva som er viktig for akkurat din virksomhet for at du senere skal kunne bedømme hvilke partner som er den rette for deg og din virksomhet. For å hylle den digitaliserte personlige anbefalingen, vil vi helt til sist henvise deg til vår partner guide, hvor du kan finne over 5000 kundeomtaler av konsulenter over hele landet. 

Innhold