La oss gå rett på sak. Det er 2 feil revisorer og regnskapsførere stadig gjør når de markedsfører sine tjenester. Markedsføringsfeilene er enkle å unngå, og dersom dette gjelder deg, eller om du sliter med å få klienter, bør du lese videre. 

Høyskoler og universiteter er dyktige vedrørende undervisningen i regnskapsfag, men svikter når det kommer til klientanskaffelse. Det fører til at flere ferske regnskapsførere kopierer hva etablerte aktører allerede gjør angående markedsføring, som bidrar til dannelsen av en ond sirkel av sviktende markedsføringspraktikk.

La oss finne klienter for deg

Den største feilen regnskapsførere gjør

Sett av et øyeblikk og reflekter over de kommende avsnittene, og vurder om du gjør denne feilen. Hvis du anser deg skyldig vil du lære hvordan den kan unngås.

Her den. Når du markedsfører deg selv, markedsfører du deg som en regnskapsfører eller revisor.

«Men jeg er jo en regnskapsfører», sier kanskje regnskapsføreren. Det stemmer, men den dårlige nyheten er at potensielle klienter ikke alltid ønsker en regnskapsfører. De ønsker en optimal løsning til et problem, en løsning de kun kan få fra en regnskapsfører.

Du fokuserer på deg selv som regnskapsfører, men de potensielle klientene fokuserer på hva de trenger av en regnskapsfører.

Typiske forretningseiere deler ofte kostnader inn etter hvor mye de vil tjene, hvor mye kostnadene vil spare dem for, eller om det er en nødvendighet. Regnskapsførere havner ofte i sistnevnte. Forretningseiere ønsker sjeldent en regnskapsfører, men de ønsker det en regnskapsfører kan tilby.

For å sette det i perspektiv markedsfører ikke et flyselskap ledig seteplass, de selger muligheten til å se verden, oppleve kulturer og skape minner. Tilsvarende selger regnskapsførere og revisorer økonomiske tjenester, og feilen mange gjør er å markedsføre det som akkurat det. Hva tror du selger best: «I tillegg til ordinære regnskapstjenester optimerer jeg dekningsbidraget ditt for å maksimere profitten din», eller «Jeg tilbyr regnskap og bokføring»?  

Hvis du forstår overstående poeng vil du raskt se at en mulighet eksisterer. Hvis du vil fortsette å selge deg selv som en regnskapsfører som kun utfører lovpålagte oppgaver, vil jaget etter klienter fortsette. I praksis betyr det en byttehandel: din tid som regnskapsfører mot en gitt sum for å dekke tjenester klienten ikke nødvendigvis forstår nytten av.

Siden et stort antall regnskapsførere gjør dette kan du med fordel skille deg ut, og i øyeblikket du kan posisjonere deg som en ekspert, en «go to guy» for problemløsning og forbedring, kan du virkelig bryte ut av den onde sirkelen fordi du viser at du tilbyr en markedsledende tjeneste, og ikke kun en nødvendighet.

La oss finne klienter for deg

Vi i Ageras er drevet av visjonen om å bidra til å gjøre markedene for regnskapsytelser og juridisk rådgivning transparente, noe vi er overbeviste om at kommer alle parter til gode. Som en forlengelse av disse tjenestene har vi nå skrevet en regnskapshåndbok, ment for regnskapsførere og revisorer, eller spesielt interesserte. Klikk her og last ned e-boken.

Den andre store feilen

Så, hva er den andre feilen regnskapsførere og revisorer gjør? Å ringe potensielle klienter før de viser engasjement eller interesse.

Forestill deg som eieren av en restaurant. Det er rush, og tilstandene er hektiske. Det er drama på kjøkkenet, og kundene krever samtidig ypperlig service. Bestillingene flyr inn. Midt i galskapen ringer telefonen. «Hei, jeg ringer fra XYC regnskapsføring. Vi er et lokalt firma, og jeg lurer på om du er interessert i å høre om hva vi kan tilby. Har du et minutt?».

Hva foregår i hodet ditt?

«Har du et minutt?» Selvsagt ikke. I det regnskapsføreren ringer innehar vedkomne rollen som selger, og har avbrutt deg i en hektisk dag. Selv om regnskapsføreren er den beste i verden og selv om motivene er gode, er det sannsynligvis over etter «Hei». Hvorfor? Fordi du ringte først.

Vær en lege, ikke en selger.

Har du noen gang slappet av i sofakroken med en film i det telefonen ringer? Du svarer, og det er fastlegen din. Hun sier «Hei, vi har fått inn en ny type antibiotika. Er noen i hjemmet syke?

Det har neppe skjedd, fordi det er ikke slik leger opererer. Blir du syk, besøker du legen. De lytter, diagnostiserer, rådgir og forteller deg hva du bør gjøre. Hva skjer så? Du lytter, og respekterer hva legen har å si. Og ni av ti ganger gjør du det som blir rådgitt.

I det ene scenarioet blir du behandlet som en plage. I det andre scenarioet med respekt. Hva er forskjellen? Du ringte dem først.

Det er slik det fungerer for leger du ønsker at det skal fungere for ditt regnskapsbyrå. Du ønsker at potensielle klienter skal ringe deg.

Det påstås ikke at å ringe potensielle klienter ikke genererer salg, men det poengteres heller at det finnes mer effektive måter å kapre klienter på.    

Så, hvordan får du de til å ringe? Sørg for at du ikke faller i fellen til den første feilen. Opptre som en som kan øke en bedrifts lønnsomhet i tillegg til nødvendigheter, fremfor en som kun er der ved absolutt behov. Slik skiller du deg ut fra konkurransen og får anrop.

Har du kapasitet til flere klienter?

Kan du ikke markedføring? Ingen problem, det kan vi! Kontakt oss i dag for å høre om dine muligheter for å utvide din kundeportefølje. Ageras er markedsleder med klienter i hele Norge som søker din hjelp.

Innhold