Hvordan starte nettbutikk?

Tusener av potensielle grundere sitter med ideen «starte nettbutikk?», og månedlige søk på sistnevnte teller 1200 i skrivende stund. Hva betyr det for deg, som sannsynligvis kjenner deg igjen i overstående?

Heldigvis realiserer tvilsomt samtlige nysgjerrige ideen sin, og dem som gjør sprer seg til alle tenkelige bransjer. Uavhengig betyr det at aktørene er mange, og trusselen for potensielle nykommere er høy. Viktigst av alt betyr dog hvordan du differensierer deg forskjellen på suksess eller fiasko.

I denne guiden tar vi for oss 10 steg, for hvordan du kan starte netbbutikk, fra selve nettbutikken, til dens markedsføring og testing.

Innholdsfortegnelse

  1. Domene og butikkløsning
  2. Design og språk
  3. Landingside
  4. Konverteringsoptimering
  5. Sikkerhet
  6. GDPR
  7. Frakt og logistikk
  8. Budsjettering og regnskap
  9. SEO, SEM & SoMe
  10. A/B-testing

starte-nettbutikk-kritiske-faktorer


Hvordan starte en nettbutikk?

1. Domene og butikkløsning

Det første på gjørelisten, og sannsynligvis enkleste steget i forhold til din nettbutikk, er anskaffelse av domene. Her er det gunstig med en nettadresse enten relatert din forretningside, eller identisk med ditt firmanavn. Driver du forretning i Norge er et .no domene fordelaktig, og tilsvarende gjelder .com hvis du opererer på et internasjonalt plan. Etter du har funnet en attraktiv leverandør og lest dens kundeanmeldelser bør følgende spørsmål besvares med et ja:

  • Har de tilgjengelig kundeservice hele døgnet?
  • Utfører de daglige sikkerhetskopieringer av nettbutikken din?
  • Tilbyr de sikkerhetssertifiseringer, som SSL?

Majoriteten av dagens nettbutikker er basert på butikkløsninger, hovedsakelig fordi disse er bygget for skalerbarhet, er simple å anvende og fører til sparte kostnader i forhold til webutvikling. Dog er valgalternativene mange, og fallgruvene likedan. I likhet med valg av domeneleverandør, bør følgende punkter vurderes:

  • Pris: Butikkløsninger har typisk en prisstruktur som baserer seg på månedlige betalinger. Enkelte leverandører fakturerer også en prosentandel av din omsetning. En forretning bør alltid tilstrebe å holde kostnadene lave, uten å gå på kompromiss med kvalitet. Derfor bør priser og kvalitet sammenlignes, hvor transparens er en avgjørende faktor.
  • Integrasjoner: Vil dine kunder kunne betale med bankkort eller PayPal? Vil du ha anledning til å sende e-poster til kunder? Svaret er sannsynligvis ja, hvilket poengterer viktigheten av en butikkløsning som har et bredt spekter av mulige integrasjoner og plugins.
  • Brukervennlighet: Dersom du ikke er en webutvikler, bør butikkløsningen tillate enkle endringer i design og funksjonalitet. Det er åpenbart ugunstig å ansette en profesjonell til enkle oppgaver som fontendringer og bildeintegreringer.

Nettbutikken din bør altså tilgjengeliggjøres via en domeneoperatør med fornøyde kunder, gunstige priser og sikkerhetssertifiseringer. Den framtidige inntektskilden avhenger videre av en passende butikkløsning, som både er brukervennlig og prisgunstig.  

2. Design og språk

Hvem er kunden? Hvilke konkurrenter har nettbutikken? Hvilke produkter eller tjenester tilbys? Disse spørsmålene påvirker hvordan du kommuniserer med besøkende, hvordan du presenterer firmaet, og hva som settes i søkelyset.

Språket i nettsiden bør altså tilpasses målgruppen. Kommunikasjonen med en tenåring varierer eksempelvis fra kommunikasjonen med en pensjonist. Tilsvarende gjelder produktet eller tjenesten til salgs (med unntak av gaver, o.l.), og funksjoner, fordeler og liknende bør fremheves deretter. Det leder til designet – nettopp hvordan det visuelle underbygger fokusområdene. Dette gjøres ved bildebruk, farger, font og andre visuelle virkemidler, som alle må samkjøres for et gjennomført helhetlig design, eller brand, om du vil.

Tips: Bruk fargekart, en oversikt over farger som går godt sammen, og begrens antallet til maksimalt tre. Det samme gjelder fonter. Helhetlig bør disse visuelle virkemidlene skape kontraster, for å fremheve seksjoner o.l.

3. Nettbutikkens landingside

Domene, butikkløsning, design og språk utgjør skjelettet til nettbutikken. Det grunnleggende er på plass, men to-do-listen har ennå punkter som ikke er huket av. Det leder oss til nettbutikkens landingside, som er den første siden besøkende møter. Det er med andre ord førsteinntrykket, som du selvsagt ønsker skal være best mulig. Tatt for gitt at designet er gjennomført etter punkt 2, og ikke minst i verdensklasse, er hovedutfordringen med landingsiden interaksjoner.

Interaksjoner er handlinger, hvor målet er å lede den besøkende til å eksempelvis utføre et klikk, som leder dem videre i nettbutikken. En landingside er typisk koblet opp mot en markedsføringskampanje, men for flere nettbutikker fungerer den også som «hjem»-siden.

Selger bedriften din klær er den optimale interaksjonen en handel, tilsvarende en bestilling hvis du leverer tjenester. Dette er enklere sagt enn gjort, men følgende punkter kan øke sannsynligheten for suksess:

  • Begrens antall valgmuligheter: Er din landingside koblet opp mot en salgskampanje bør nettopp dette være i fokus. Fjern unødvendig funksjonalitet.
  • Tydeliggjør fordeler: Kommuniser verdien av tilbudet, og gjør det enkelt å utføre ønsket interaksjon.
  • Fremhev kredibilitet: Har bedriften din fått omtale i en avis, eller gode kundeanmeldelser? Inkluder dette i landingsiden for å gi brukeren inntrykket at bedriften din styrer en seriøs nettbutikk.
  • Hastighet: En treg landingside kan være nok til at potensielle kunder klikker seg tilbake til søkefeltet, og velger en konkurrent.

4. Konverteringsoptimering for nettbutikk

I tillegg til landingsiden bør nettbutikken være optimert for konvertering på et overordnet plan. Nå antas det at nettbutikken har en klar kommunikasjon, et godt design, og er ikke minst rask. Hva kan du så gjøre? Først og fremst må navigeringen være simpel. Hvis besøkende ikke kan finne det de leter etter, kan de heller ikke kjøpe det. Bruk rullegardinmenyer, ha en søkefunksjon, og fremhev eksempelvis nye produkter eller ofte kjøpte tjenester.

Neste gjøremål på veien mot en høy konverteringsrate finner sted på produkt- eller tjenestesidene. Ha eksempelvis komplementære produkter eller tjenester lett synlig og tilgjengelig. Er en potensiell kunde på utkikk etter en ny badebukse, er sjansene høye for at et par relativt billige slippers også er fristende å legge i handlekurven, selv om behovet i utgangspunktet er ikke-eksisterende. Typiske strategier å implementere på produktsidene er oppsummert:

  • Anbefalte produkter
  • Liknende produkter
  • Komplementære produkter

5. Sikkerhet

En høy grad av sikkerhet i nettbutikken underbygger dens troverdighet. Dette kan oppnås ved å blant annet kreve sterke passord samt ved å anskaffe et SSL-sertifikat gjennom hostingleverandøren. Et SSL-sertifikat er datafiler som digitalt kobler krypteringsnøkler til en organisasjons detaljer, og brukes til å sikre transaksjoner med betalingskort, brukerdetaljer og liknende.

6. GDPR

En nettbutikk henter inn informasjon om kunder ved transaksjoner, og hvis du bruker informasjonskapsler gjøres dette uavhengig salg eller ikke. EUs nye personvernregler, GDPR, er gjeldende for alle foretak og foreninger som behandler personopplysninger i EU og EØS, og brudd kan føre til bøter. Derfor bør nettbutikken og tilhørende systemer settes opp etter lovverket, hvilket du kan lese mer om i vår GDPR-guide.

 

Det praktiske rundt nettbutikken

Nå er nettbutikken online, har et design tilpasset målgruppen og kommuniserer med besøkende deretter. Samtlige sider er videre konstruert og optimalisert for konvertering, og er klar til å motta trafikk fra markedsføringsaktiviteter. De besøkende vil avslutningsvis betrygges av ditt SSL-sertifikat, og din oppfølging av GDPR.  Dog gjenstår det praktiske rundt driften før markedsføringsaktiviteter kan finne sted.

7. Frakt og logistikk

Levering og intern logistikk er avgjørende for en god kundeopplevelse for bedrifter som tilbyr produkter, og det anbefales å forhandle fram gode avtaler hos fraktselskaper, for å sikre gunstige priser og allsidige systemer. Når dette er gjort gjenstår selve prisingen i nettbutikken, hvor to fremgangsmåter er utbredt:

  • Fri frakt: Konsumenter er på utkikk etter lavest mulig pris, og banneret «fri frakt» frister potensielle kunder. Relevant vedrørende dette alternativet er hvordan konkurrentene prissetter seg. Fraktkostnadene prises nemlig typisk sammen med varekostnadene. Dersom dine varekostnader oppleves som dyrere enn konkurrentenes, som her priser frakt separat, vil kunden potensielt velge det som umiddelbart virker billigst.
  • Fri frakt over et gitt beløp: Dette alternativet oppfordrer kunder til å kjøpe mer hvis de allerede har bestemt seg for å utføre et kjøp som er under fri frakt grensen, og kan med det heve gjennomsnittsverdien på bestillingene.

8. Budsjett og regnskap for nettbutikk

Alt for ofte oversett blant nyoppstartede nettbutikker er økonomistyring og regnskapsføring. Disse aktivitetene kan utgjøre forskjellen på suksess og fiasko, nettopp fordi de tillater økonomiske analyser av driften.

I sin simpleste form oppstilles et driftsbudsjett etter forutsette kostnader og inntekter, og sammenlignes etter endt periode med realiserte kostnader og inntekter. Neste periodes budsjett tilpasses deretter.

 

Videre kan nettbutikkens budsjett oppstilles etter varegrupper, produkter, o.l. Fordelen med dette er at det tillater grundig analyse. Du kan med andre ord se hvilke produkter som har høyest profittmargin og hvilke som selger best. Deretter vil du eksempelvis oppdage forbedringspotensialer i enkelte varegrupper, og justere deretter. Et veloverveid budsjett bør svare på følgende spørsmål:

  • Hvilke produktgrupper/ varer selger best/dårligst?
  • Hvilke produktgrupper/ varer har høyest/lavest profittmargin?
  • Hvilke kostnader relatert produktgrupper/ varer kan minimeres/kuttes?
  • Hvor er det forbedringspotensialer, overordnet sett?
  • Hvilke produkgrupper/ varer bør vurderes kuttet?

Markedsføring av nettbutikken

Nå er nettbutikken på plass, og tilhørende praktiske gjøremål klargjort. Hva gjenstår så? Jo, trafikk og måling. Innledningsvis gjennomgås søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring og sosiale medier som trafikkilder. Avslutningsvis presenteres A/B-testing.  

9. SEO, SEM & SoMe for for nettbutikk

SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å synliggjøre nettbutikken i søkemotorer. En liste med 100 tips hadde kanskje dekket tema, dog er det noe vi neppe vil begi oss ut på. Kort sagt bør nettbutikken din være satt sammen av innhold av relevans, nettopp fordi målet til søkemotorer er å dekke søkerens behov. Søkemotorer har i tillegg til relevans en rekke faktorer som vurderes i forhold til plassering i søkefeltet. Nedenfor gjennomgås de viktigste:

  • Titler og META-beskrivelser: Titlene til sidene i nettbutikken skal reflektere hva søkeren kan forvente å finne. Selger du møbler av eik bør dette altså reflekteres i tittelen. Hver side i nettbutikken har en META-beskrivelse. Dette er en oppsummering av dens innhold, og bør optimeres før relevante søkeord.
  • Backlinks og delinger: En backlink er en lenke til din nettbutikk plassert på et annet nettsted, og er viktig fordi søkemotorer vurderer det som positivt når det henvises til ditt nettsted. Det samme gjelder delinger på sosiale medier, fordi det viser til nettbutikkens relevans.
  • Innhold: Content is king sies det. Med andre ord bør nettbutikken være spekket med innhold av høy kvalitet. Faktorer som påvirker sistnevnte er blant annet bilder, videoer, interne lenker og muligheter for interaksjoner.
  • Mobilvennlig: Viktigere enn noen gang er nettbutikkers mobilvennlighet. Brudd på sistnevnte straffes nemlig i søkemotorer med dårlige plasseringer, som gjør det nærmes usynlig i havet av alternativer.

SEM, eller søkemotormarkedsføring, handler om å synliggjøre nettbutikken i søkemotorer. Dog gjøres dette ved betalte annonser, i motsetning til SEO. Kritisk vedrørende SEM er informerende annonser, koblet til passende søkeord.

Siste punkt på listen over markedsføringsaktiviteter for nettbutikken er sosiale medier, populært forkortet SoMe. Synliggjør bedriften din via annonsering på Facebook, Instagram og YouTube og driv trafikk til nettbutikkens landingsside.

10. A/B-testing for for nettbutikk

A/B-testing utføres for å se hvordan en endring påvirker diverse resultater, og er en evigvarende prosess du med jevne mellomrom bør utføre. Målet er stadig optimering av alt fra nettbutikkens produktsider til markedsføringskampanjer. Erstatt eksempelvis teksten på «kjøp nå» knappen på en produktside. Øker omsetningen? Behold den nyformulerte teksten, vent en stund, og gjenta. Husk følgende kriterier:

  • Kun en enkelt endring per test
  • Like premisser, altså lik målgruppe, osv.
  • Stor nok testgruppe: 10 personer vil ikke si noe om effekten av en endring.

Trenger du regnskapsfører til nettbutikk?

Å finne den helt rette regnskapsfører har aldri vært lettere. På bare 5 minutter blir vi bedre kjent med din virksomhet og kartlegger hjelpen du har behov for. Og det aller beste, Ageras er 100% gratis og uforpliktende!

Innhold