Lag en Google min bedrift side for din virksomhet

Du har sannsynligvis opprettet en bedriftsprofil på diverse sosiale medier som Linkedin og Facebook (hvis ikke anbefaler vi å gjøre dette etter du har gjennomgått denne artikkelen). Å synliggjøre seg på disse plattformene skaper merkevarebevissthet, samtidig som det gjør firmaet ditt mer tilgjengelig. Det er dog en annen mindre kjent arena du ikke bør glemme: «Google Min Bedrift», eller «Google My Business».

Google Min Bedrift: Hva og hvorfor

Google Min Bedrift er et gratis verktøy bedrifter og organisasjoner kan anvende for å kontrollere deres synlighet og tilstedeværelse på Google, inkludert søk og Maps (Kart).

Når over 84 prosent av alle søk på nett er utført via Google, ekskludert Maps, gjelder det å optimalisere sin synlighet på søkemotoren. Som en utvidelse bruker fire av fem konsumenter søkemotorer til å finne informasjon som forretningsadresser, telefonnummer, åpningstider og anmeldelser, ifølge Google. For en bedriftseier er det dermed essensielt å dra nytte av dette, som gjøres via Google Min Bedrift.

Søker du eksempelvis på regnskapskontor i Oslo vil regnskapskontorene som har registrert adresse dukke opp. Dette er en klar fordel, og bør utnyttes.

Google Min Bedrift: Hvordan

Steg 1: Første gjøremål er å registrere bedriften din hos Google. Det kan gjøres her. Deretter følger du disse stegene:

  1. Logg inn på din Google konto, eller opprett en hvis du har brukt tjenestene.
  2. Skriv inn ditt foretaksnavn.
  3. Fyll inn forretningsadresse.
  4. Søk etter og velg forretningskategori.
  5. Legg inn et telefonnummer og din bedrifts nettsted.
  6. Klikk fortsett for å fullføre og verifisere bedriften hos søkemotoren.

Google krever at du verifiserer bedriften for å sikre at du har inntastet korrekt informasjon. Verifiserte brukere har dessuten en større sjanse til å bli anvendt av konsument

For de fleste bedrifter foregår prosessen via fysisk brev, hvor Google sender et postkort til din oppgitte adresse med en kode du senere må inntaste.

Steg 2: Optimaliser visningen av din bedrift: Visningen i Google kan optimaliseres ved å legge til bilder og ved å svare på kunders anmeldelser.

Forretninger som har lastet opp bilder får 42 prosent flere forespørsler for veibeskrivelser hos Google, og 35 prosent flere klikk til deres nettside enn bedrifter uten bilder. I tillegg til profilbilde, logo og bilder av forretningslokalet kan du være kreativ og publisere fotografier potensielle kunder finner relevant og engasjerende.

Oppsummert kan du legge til følgende bilder:

  • Profilbilde: Hjelp kundene å kjenne igjen din forretning på Google
  • Forsidebilde: Vis din sides personlighet.
  • Andre bilder: Dette kan være fra konferanser eller fra kontoret. Vær kreativ.

Skal vi finne din nye regnskapsfører?

Å finne den helt rette regnskapsfører har aldri vært lettere. På bare 5 minutter blir vi bedre kjent med din virksomhet og kartlegger hjelpen du har behov for. Og det aller beste, Ageras er 100% gratis og uforpliktende!

Innhold