Remittering

Med remittering registrerer man en rekke inngående faktura med betalingsopplysninger som blant annet KID-nummer og kontonummer. Etter betalingsopplysningene er registrert, kan man bestille remittering og opplysningene vil bli sendt til banken.

Fordelene med remittering

De mest vesentlige fordelene med dette, er at man ikke trenger å registrere opplysningene dobbelt, da man slipper å gjenta opplysningene i nettbanken. Fakturaene blir lagt direkte i nettbanken for samlegodkjennelse og deretter til forfall.

Hvordan fungerer remittering?

Hvis man bruker automatisk remittering har man en avtale med banken om at betalingsopplysninger overføres elektronisk. Dette skjer som regel gjennom et telepay- format som alle norske banker støtter. Etter overføringen av opplysningene er registrert hos banken mottar man en fil som kan benyttes i bedriftens bokføring som bevis fort betalingene.

Man kan også velge å forestå mer av arbeidet selv, gjennom manuell remittering. I så tilfelle benyttes regnskapsprogrammet til å utskrive betalingsoversikter og giroer.

De fleste regnskapsprogram tilrettelegger for tjenesten.