Ordbok

De fleste bruker giro når de skal sende krav om betaling til en kunde.

Hva skal giroen inneholde?

En giro skal inneholde informasjoner som gjør det mulig for kunden å forstå hva forholdet gjelder. Disse informasjonene er som minimum bestående av avsender, mottaker, beløp og forfallsdato. I tillegg opplyses det om kontonummer for innbetaling. Mange giroer inneholder også et KID- nummer. «KID» er en forkortelse for kundeidentifikasjonsnummer, og er et verktøy som gjør det enklere for bedrifter å holde oversikt på de inngående betalingene.

Hvordan ser en giro ut?

En giro lages vanligvis på en giroblankett. Giroblankettene utfylles digitalt og gjenkjennes av de fleste som den nederste delen av en fakturaen, med gule felter.

Selv om giroen og fakturaen ofte kommer i samme dokument, er det også mange som sender en separat faktura og en separat giroblankett.

Det finnes også digitale løsninger for løpende giroer, kalt AvtaleGiro

Hvordan betaler man en faktura?

De fleste benytter i dag nettbank hver gang de skal betale en faktura. De fleste nettbanker er oversiktlige og enkle å bruke, hvilket gjør dem egnet for gamle som unge. De fleste banker tilbyr også en nettbanksapp, slik at du hvor som helst har tilgang til nettbankens funksjoner. Enkelte velger likevel å levere giroen i banken og la banken håndtere betalingen.