Slik tester du din idé i markedet

For oppstartsbedrifter er lean en metodologi tilpasset utviklingen av forretningen og dets produkter, hvis formål er redusert ressursbruk, kombinert med økt kundeverdi. Dette gjøres ved å forkorte produktutviklingssykluser, med fokus på en implementering av eksperimentering, hyppig læring og gjentakende prosesser. Sagt med andre ord handler lean om barbering av unødvendige kostnader, basert på grundige vurderinger.

Finn fort ut om produktet har markedspotensial

Overstående formål og prinsipper kan visualiseres i en bygg-mål-lær-modell. Det legges trykk på effektivitet, som måles av selskapets evne til å ideutvikle, konstruere MVPer (minimum viable product), måle effektiviteten i markedet, og lære fra eksperimentet. Det er med andre ord en læringssyklus hvor ideer utvikles til produkter som testes sammen med kunden, hvor det deretter vurderes om ideen skal beholdes eller erstattes. Dette er en gjentakende prosess, og kan visualiseres som: Ide → Konstruer → Produkt → Mål → Data → Lær.

 

Utfra læringssyklusen ser vi altså en implementasjon av hypotesedreven testing og læring i en gjentakende prosess. Ved å introdusere en MVP sparer virksomheten videre ressurser når det ikke lanseres produkter med unødvendige funksjoner som målgruppen potensielt ikke har behov for, og kundetilfredsheten øker når bedriften utvikler produkter med bakgrunn i tilbakemeldinger.   

 

MVP (minimum viable product): Et produkt med nok funksjoner til å tilfredsstille de simpleste behovene til kundene, som videre brukes til å innhente tilbakemeldinger for videre utvikling.

 

En MVP er kritisk for virksomheter uten dype lommer, rettere sagt oppstartsbedrifter uten investorer i ryggen. Dette er fordi produktet tilrettelegger for økt markedsforståelse, som brukes til å vurdere om produktet har et markedspotensial.

Lean er et generelt uttrykk brukt for endringen i en bedrifts regnskapsføring, kontroll, måling og styringsprosess for å støtte en overordnet strategi tilpasset lean. Hovedtanken er å rette søkelyset mot nøkkeltall tilpasset forretningsmodellen, som skal identifisere den finansielle påvirkningen av forbedringene gjort etter implementeringen av lean.  

 

Nøkkeltall for lean forretningmodell

Tradisjonelle nøkkeltall for en bedrift med strategiske mål som økt pengestrøm, salg og markedsandeler er typisk omsetning, EBITDA, omsetningshastighet og kundetilfredsstillelse. Disse nøkkeltallene er for all del av relevans, og er pensum hos de fleste handelshøyskoler. Dog bør faktorer som salg per person, opprettholdelse av leveringsfrister, «dock-to-dock» tid og snittpris per vare vurderes i forhold til lean.

Regnskapsføringen bør videre vise til at en stor konsekvens av lean er ledig kapasitet. Den finansielle påvirkningen av dette avhenger av hvordan denne kapasiteten blir anvendt. Eksempler er salgsøkning og forretningsvekst.

Verktøy til lean

Det populariserte «Lean Canvas» blir hyppig brukt som et supplement til lean-prosessen, og fungerer som et rammeverk til bedriftens forretningsmodell, eller MVP. Rammeverket skal blant annet beskrive et produkts verdi i markedet, infrastruktur, potensielle kunder og dets finansielle aspekter.

 

Trenger du hjelp med regnskapet?

Å finne den helt rette regnskapsføreren har aldri vært lettere. På bare 5 minutter blir vi bedre kjent med din virksomhet og kartlegger hjelpen du har behov for. Og det aller beste, Ageras er 100% gratis og uforpliktende!

Innhold