Når vi kommer ut i arbeidslivet endrer ting seg ganske mye, og jobben vi har blir en utrolig viktig del av livet vårt. De fleste tilbringer hele dagen på arbeidsplassen - fra vi er ferdige med frokost om morgenen og frem til sent på ettermiddagen. Det sier derfor seg selv at det er viktig å trives på jobb. Det kan innebære alt fra å ha interessante, utfordrende oppgaver, gode arbeids- og lønnsvilkår og en profesjonell ledelse, til å trives med dem man jobber sammen med og være sosialt komfortabel på arbeidsplassen.

Videre er vi mennesker forskjellige, og har ulike behov. Noen foretrekker å jobbe alene, mens andre motiveres bedre av å jobbe i team. Enkelte foretrekker åpne kontorlandskap, musikk og mye liv og røre, og andre presterer bedre i et stille og rolig miljø. Likevel er det nok noen univserselle faktorer som har betydning for enhver arbeidstaker. Nemlig følelsen av å bli verdsatt og respektert for jobben vi gjør, et positivt inntrykk av og forhold til arbeidsplassen som sosial arena, samt en oppfattelse av at det vi driver med er betydningsfullt på en eller annen måte.

Dette innlegget handler om den unike kulturen vi har her i Ageras. De fleste som jobber her har aldri vært et lignende sted, og for min egen del var det en ganske overveldende opplevelse å komme hit første gang. Musikk strømmet fra en dj-bod, folk snakket høyt i headsettene sine og det var til og med to små hunder som løp rundt mellom bena på de ansatte. Mange inntrykk på en gang!

Jeg merket med en gang et høyt profesjonelt nivå med stort fokus på ambisjon, samtidig som at atmosfæren var uformell og avslappet. Den øverste ledelsen går ofte rundt til medarbeiderne for å ta en liten prat, og det er tydelig at de verdsetter sine ansatte og anser dem som sine viktigste ressurser. Det mener jeg er et godt utgangspunkt for å oppnå trivsel i et selskap. 

Hva er det som definerer en virksomhets kultur, og hvorfor er en sterk virksomhetskultur viktig? Hva gjør Ageras’ kultur spesiell? For å få varierte synspunkter har jeg stilt disse spørsmålene til Agerians i alle avdelinger. Ettersom vi har en avdeling for både Danmark, Norge, Sverige, Nederland og Tyskland, og i tillegg har ansatte med flere andre nasjonaliteter, kan det være vidt forskjellige måter å oppleve en kultur på.

Så, aller først: Hva tenker egentlig folk når de hører ordet kultur?

Javier Amigo Miranda (Chief Operating Officer): «Kultur for meg, i moderne selskaper, er frihet. Frihet til å tillate medarbeidere å gjøre det de synes er best».

Rico Andersen (Administrerende Direktør): «Jeg mener kultur er en slags ånd, en bestemt energi som eksisterer. Det er noe som bringer mennesker sammen, nesten som en religion».

Og her i Ageras er det nettopp frihet og en helt spesiell energi som hersker. Ikke bare har vi de fysiske rammene tilrettelagt med et stort og åpent kontorlandskap. Vi har også vårt helt egne motivasjonsguru, Thomas Vibe, som har tittelen Chief Happiness Officer (CHO). 

Thomas tar ansvar for å spille musikk og lage god stemning, og hver gang en av partnerkonsulentene gjør et salg, spilles deres individuelle salgssang på høytalerne. Mens sangen spilles går folk bort for å gi high five og klapp på skulderen. Det er virkelig et miljø hvor felles glede står sentralt, noe som forsterker mestringsfølelsen. Videre synes medarbeiderne det er motiverende at det er så stor takhøyde og at de har frihet til å planlegge dagene sine selv:

Patrick Nielsen (Partnerkonsulent): «Jeg liker veldig godt at det er frihet under ansvar. Vi følger bestemte mål og jobber innenfor visse rammer, men vi blir ikke overvåket og har mulighet til å velge flere ting selv».

Vi har blant annet et stort uteområde hvor vi kan gå for å få frisk luft og ta en pause når vi har behov for det. De siste månedene har det også kommet lounge og minigolf, noe alle setter stor pris på. Det er gode frokost- og lunsjtilbud, kaffe- og juicemaskin, samt morgenyoga, fredagsbar, julebord, fester og overraskelser i flere former. Nylig ble alle ansatte invitert med på helgetur på danskebåten fra København til Oslo, og slike tiltak gjør at vi lærer hverandre å kjenne litt mer privat også.

Ikke minst er det et stort fokus på å utvikle seg og få mest mulig ut av det potensialet man har. Det er tilrettelagt for karriereveiledning og det oppmuntres til å utfordre seg selv og sine ferdigheter:

Simon Skøt (Partner Manager Danmark): «Dette er et selskap hvor man har mulighet til å vokse som medarbeider og som person. Jeg kom hit uten noen erfaring og i dag har jeg ansvar for at hele det danske teamet når alle sine daglige og månedlige mål».

Sammen bidrar alle initiativene fra vår CHO og ledelse, samt et felles fokus på å prestere vårt beste samtidig som vi har det gøy, til at det er en ganske unik kultur her i Ageras. En kultur som medarbeiderne verdsetter høyt og som gjør at alle dager er forskjellige. Vår administrerende direktør legger til at kulturen på sett og vis også har noen regler, og at vi alle har et ansvar for å følge disse reglene for å verne om selskapets identitet:

«Hver gang en ny Agerian begynner her, forteller vi dem om kulturen. Kulturen har regler, og for å være en Agerian må du følge reglene. For eksempel så gir vi hverandre applaus, vi feirer hverandre. Du kan ikke komme inn i en gruppe som klapper, også ikke klappe. Vi hører på musikk mens vi jobber, og hver gang en Agerian når et resultat går de andre medarbeiderne bort og gir high five. Uten en kultur ville vi ikke hatt en identitet».

Som ny på et fremmed sted har man alltid et ansvar for å gjøre visse tilpasninger til kulturen. Man må gjøre en innsats og ta del i forskjellige skikker og tradisjoner. Det skal imidlertid ikke gå på bekostning av personlige grenser, og det er viktig å føle seg hjemme på arbeidsplassen på egne premisser. Det er ikke sikkert det passer for alle å jobbe et sted som dette, hvor tempoet og volumet er så høyt og det forventes mye av deg. Hvis det derimot er noe man setter pris på og får mye ut av, er gevinsten dobbelt så stor:

Anna Carlquist (Markedsføringsassistent): «Hvis man er del av en kultur som passer en selv, så tror jeg man har det bedre og presterer bedre».

Kulturen har også forandret og utviklet seg betraktelig gjennom årenes løp, fra det hele startet i 2012 og frem til i dag. Det er en raskt voksende start-up, og det er naturlig at det skjer endringer etterhvert som antallet ansatte stiger og behovet for struktur og profesjonalisering øker. Mange av de ansatte har vært med på hele reisen og bemerker store endringer, blant annet med hensyn til arbeidsmetoder, kleskode, holdninger og verdier. Fokuset på å ha det gøy har imidlertid vært her fra start. En av dem som har vært her lengst er Customer Manager, Jacob Jarolics. Når jeg stiller ham spørsmål om kulturen i Ageras påpeker han at ledelsen har vært flinke til å la endringene bli integrert i passe tempo og i takt med selskapets vekst og utvikling:

«Som selskap må man ha noen spesifikke verdier og et felles grunnlag, men selve kulturen må oppstå og utvikle seg naturlig. Det er det som er bra her. Det er fokus på kultur og på å utvikle den positivt, men på en naturlig måte».

Hva tenker du om kultur på arbeidsplassen og dens betydning? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet :-) Neste uke kommer andre del av serien om Ageras’ kultur! Vi håper du vil lese den. Ha en fin dag!

Klikk her og få tilbud fra regnskapsførere eller advokater!

Innhold