Jens Rask-Jensen fra Sandefjord er medeier i en av Norges største dugnadsbedrifter, student på BI og arrangør av gründerarrangementer på samme skole.

Spoler vi tilbake tre år og 11 måneder, finner vi Rask-Jensen på langbordet i «Forum», kantinen på Sandefjord videregående skole. Han klør etter noe å sette fingrene i, og kontakter Dugnad24, som tilrettelegger dugnadsarbeid for idrettslag og russ. 

- Sjefen spurte om jeg kunne ringe, og lurte på om jeg ville prøve meg som selger, sier studenten.

Tre måneder uten salg

Rask-Jensen satte i gang med salgsarbeidet, hvor «kontoret» vekslet mellom gutterommet og skolens bibliotek. Han forsøkte å verve venner og familie til kunder. 

Jeg fikk ikke ett eneste salg på tre måneder. Det var noe dritt, men sjefene ville jeg imponere, så jeg ga meg ikke. 

Etter tørkeperioden gikk det opp et lys for Rask-Jensen:

- Jeg knakk koden!

Fra å forsøke å selge til eget nettverk, prøvde Rask-Jensen å nå hele Norge fra «kontoret», og den da 18-år gamle selgeren så verdien av innovasjon, nettverksbygging og sosiale medier idet hans første salg gikk i gjennom. Jubelen brøt ut til bibliotekarens store forargelse.

Ved å øke bruken av sosiale medier til å skape et nettverk bestående av potensielle kunder fra hele Norge økte salget. Mye. 

- På en virkelig god dag solgte jeg for over 500.000 kroner, forteller Rask-Jensen.

Tilbake til skrivende stund har Jens blitt medeier i Dugnad24. Han selger fortsatt, men har et par ekstra fingre med i spillet. Han driver forretningsføring, hvor innovasjon, nettverksbygging og forretningsutvikling er viktige faktorer i 21-åringens arbeid. Nå er kontoret hans flyttet til lesesalen på BI Nydalen, hvor han er 3. års student. Godt integrert i gründermiljøet er Rask-Jensen også, og igangsetter stadig ulike arrangementer.

I denne artikkelen deler gründeren erfaringer han har plukket opp på veien. 

Last ned forretningshåndboken

Vi har skrevet en forretningshåndbok rettet mot ledere, grundere og forretningsinteresserte. Boken tar blant annet for seg forhandlingsteknikk, regnskapsførerbyråer, nettverk, markedsføringsmetoder og GDPR. E-boken er tilgjengelig gratis frem til juni, og kan lastes ned ved å klikke her.

Nettverk, nettverk og nettverk

Sammenliknbart med «plassering, plassering og plassering» i eiendoms- og butikkbransjen er det «nettverk, nettverk og nettverk» som gjelder for gründerbedrifter. Dette har gjentakelsesverdi. 

- Lidenskap for det man driver med har mye å si, men uten nettverk kommer man ingen vei, påpeker Rask-Jensen. 

Det er viktig å tørre å ta kontakt - Det er helt normalt i miljøet. 

21-åringen nevner de mange gründerarrangementene i Norge, og mener disse kan være gode anledninger til å utvide nettverket sitt. Selv er han tilstede på flere, og han har hatt stort utbytte både som deltaker og arrangør. 

- Jeg arrangerte en idékveld på BI, og var veldig nervøs for at ingen skulle dukke opp. Utallige timer hadde gått i planlegging, og jeg lærte at dersom du jobber hardt nok bør du ikke bli nervøs, fordi du har gjort alt du har kunnet. Det er universalt: Gi alt, sier Rask-Jensen. 

Salen ble full, og de ivrige besøkende sto i kø for å få med seg foredragsholderen. 

- Hvis ikke du ønsker å delta på arrangementer alene, inviter en venn. Det viktigste er å ta det første steget: Bare hopp i det. 

Facebook og LinkedIn

Sosiale medier er en utmerket arena for å skaffe nye kjennskap, samtidig som en kan opprettholde kontakten med nettverket sitt. Rask-Jensen bruker blant annet Facebook til å nå potensielle kunder, hvor han oppretter digitale arrangementer hvor tusener av mennesker trykker «skal». LinkedIn bruker han til å knytte kontakt med likesinnede. 

I 3. kvartal i 2017 hadde Facebook i overkant av to milliarder aktive brukere, hvor nordmenn over 18 år utgjorde 3.4 millioner. Tallet under 18 antas å være omkring 300.000. 

- På Facebook er det vanskelig å bli sett i «nyhetsfeeden», og du drukner fort i mengden. Derfor oppretter jeg arrangementer hvor jeg inviterer potensielle kunder. De som trykker «skal» får en varsel hver gang jeg publiserer. Det er en super måte å bli sett på, sier 21-åringen. 

Han poengterer at logaritmen til Facebook har endret seg fra da han begynte for nesten fire år siden: 

- Da gikk arrangementene viralt av seg selv. Nå kreves det betalt markedsføring for å få samme effekt. Jeg anbefaler å ta i bruk sosiale medier før logaritmene endres enda en gang. Bruk også LinkedIn til å holde kontakten og til å skape nye kontakter. Engasjer deg ved å eksempelvis gratulere med jubileer og like diverse publiseringer. 

Anbefalt å slutte

21-åringen har i dag hovedansvaret for Dugnad24s forretningsutvikling, hvor han poengterer viktigheten i å innovere på markedet. Rask-Jensen mener han gjorde nettopp dette ved å introdusere nye produkter og videreutvikle markedsføringsstrategien til selskapet:

Jeg bruker 80 prosent på de 20 prosentene som skaper verdi. Resterende bruker jeg på ideer, som for eksempel annonser. Det er også viktig å følge med på konkurrerende virksomheter, samt det å oppta mangler i egen forretning for så å gjøre endringer deretter. 

Jens forklarer at det første han gjør er å bli inspirert. Deretter går han gjennom alt av ideer med partneren sin, og videre kartlegges deres ressurser.

- Selv om du har en super idé er det ikke sikkert du har ressursene til å gjennomføre det. Dermed er det viktig å kartlegge disse og være realistisk. Spør deg selv: Kan jeg gjennomføre dette? Hva er jeg flink på?

Uavhengig om svaret på overstående er et tvilende ja eller et nei, har et team mye å si når man skal bygge videre på en bedrift, eller starte en ny. 

Aldri vær den smarteste i rommet

- Hvordan tiltrekker du ressurssterke mennesker til teamet?
- Ha en god pitch med en interessant case. Arbeidsoppgavene må være spennende, samtidig som det finnes potensiale i ideen.

Rådføring er også en nøkkelfaktor ved validering av nye konsepter og ideer. 

- Hør på andre og snakk med mange, men ikke tro på alt de sier, sier Rask-Jensen, og fortsetter:
- Mange vil kanskje skåne deg for fiasko. Familie og venner er de første som vil fraråde deg nye prosjekter og ideer. 

21-åringen har selv opplevd at noen i hans nærmiljø har anbefalt han å slutte i Dugnad24. 

- Hadde jeg gjort det hadde jeg ikke skjønt hva jeg kan klare, og jeg hadde heller ikke hatt noe å vise til, sier han. 

- Har man ikke økonomien på plass...

Økonomien i en bedrift har alt å si.

- Økonomien i en bedrift har alt å si. Har man ikke den på plass går du konkurs uansett hvor god ideen er, sier Rask-Jensen.

Dugnad24 har både regnskapsfører og revisor, samt en daglig leder som ser over det hele. Disse ressursene bruker de blant annet til økonomisk rådføring, i tillegg til generelt arbeid som fakturering og bokføring. 

- Regnskapsføreren og revisoren fungerer som konsulenter. Skaff deg en regnskapsfører som ikke kun bokfører, rådfører 21-åringen.
- Ellers er det juridiske viktig. Snakk med noen som kjenner potensielle fallgruver ved forretningen, ellers kan man gå på smellen. Regnskapsloven er viktig.

Avslutningsvis til dem som ønsker å starte på egenhånd har Jens følgende råd:

- Hopp i det!

Gjør som Dugnad24 og sett bort økonomien. Klikk her og få 3 tilbud fra regnskapsførere!

Innhold