Freelancere utgjør en stadig større del av den norske økonomien, og grunnene er mange: Behovet er stort, inngangsbarrieren for å bli freelancer er lav, og arbeidet kan stort sett gjøres hvor som helst i verden på egen timeplan. Freelancing er en industri i sterk vekst, og med stadig ny teknologi og fagområder er det enklere å starte enn noen gang før. 

Du som enten er freelancer, eller ønsker å bli det, har kanskje spørsmål som:

  • Hvordan finner jeg klienter som freelancer?
  • Hvordan formulerer jeg forretningsideer?
  • Hvordan bygger jeg en merkevare?
  • Hvordan fungerer det med økonomien, regnskap og liknende for en freelancer?

Vi har slått av en prat med Sandor Dahl, gründer av mediebyrået Bergen foto og media, som besitter flere freelancere, for å få svar på akkurat dette i Ageras' guide til freelancing:

- Del 1: Hva er freelancing?
- Del 2: Forretningsområder for freelancere
- Del 3: Hvordan finner freelancere klienter
- Del 4: Branding
- Del 5: Prissetting av tjenester
- Del 6: Skatt og økonomi for freelancere
- Del 7: Fakturering til klienter
- Del 8: Hva skjer når freelanceren ikke får betalt?
- Del 9: Levering og tidsrammer
- Del 10: Dette trenger du 

Del 1: Hva er freelancing?

Dahl definerer freelancing som å tilby tjenester til bedrifter eller privatpersoner mot kompensasjon.

Freelacere refererer typisk til fotografer, tekstforfattere, designere, osv., som tilbyr tjenestene sine til arbeidsgivere uten større forpliktelser i henhold til tidsrammer og arbeidsforhold. Betalingen foregår typisk på oppdrags- eller timesbasis.

- Mange designere, utviklere, tekstforfattere og fotografer har funnet ut at dette er en måte å jobbe fritt og selvstendig på, med akkurat det de elsker. Videre kan de styre sin egen arbeidstid i samarbeid med oppdragsgiveren, sier han.

Det finnes generelt sett ingen formelle krav for å arbeide som freelancer i Norge, og tittelen er ikke overaskende ubeskyttet. Forutsetningene for å tre inn i industrien er derimot høy kunnskap innen et felt, og en god struktur. Så fort du er på egenhånd er det ingen som kan rette opp i dine feil, og du mister mange av fordelene du har som fast ansatt, for eksempel kursing og opplæring. 

"Som freelancer er det ting man bør vite for man trer inn i bransjen."

Utover avsnittende ovenfor er det et bredt spekter av detaljer du bør få med deg arbeidende som freelancer: Alt fra branding til fakturering, produktlevering og konkurranse.

Del 2: Forrretningsområder for freelancere

I del 1 så vi på hva freelanceindustrien innebærer, samt fordeler og ulemper. I denne delen vil vi diskutere hvilke forretningsområder du kan vurdere. Som nevnt innledningsvis trenger du kunnskap i opp til flere fagområder, og den lavest hengende frukten er typisk allerede innøvde ferdigheter du kan servicere på egenhånd.

De vanligste arbeidsområdene innen freelancing er foto, video, design, tekst og webutvikling, og samtlige blir gjennomgått nedenfor.

1. Freelancer innen foto:
Sannsynligheten for at et fotografi du har sett på dagens førsteside eller i en produktbeskrivelse er tatt av en freelancer er høy. Det samme gjelder for portrettet til kollegaen din på LinkedIn eller brudebildene til naboen. Poenget er at fotografi er et mangfoldig fagområde, og det er flere kategorier å spesialisere seg i.

Dahls mediebyrås freelancere bedriver blant annet akutt journalistikk, hvor fotografier av diverse hendelser på rask varsel er typiske oppdrag. Byråets tre faste ansatte og syv freelancere fotograferer også portretter og interiørbilder av hus som skal ut for salg.

- Det er mange studenter som ønsker et profesjonelt portrettbilde til blant annet LinkedIn, presiserer Dahl.

2. Freelancer innen video:
I likhet med fotografi som fagfelt er videografi også mangfoldig. Nyhetsreportasjer, video av boliger og musikkvideoer, for å nevne noen områder som kan kapitaliseres. Animasjon er ikke minst et spennende tema, og relevansen øker stadig.

Freelancing innebærer typisk et høyt nivå kreativitet, og ikke bare på levert arbeid. Det gjelder å finne en niché en kan prestere i. Med ny teknologi som ikke krever store investeringer, som droner, kan en konkurrere mot de større mediebyråene dersom man er tidlig nok ute.

3. Freelancer innen design
Kunsten å designe har lenge eksistert som yrke, men i løpet av det siste tiåret har det blomstret for freelancere. En begrunnelse for dette kan være økt tilgjengelighet på programvarer som gjør det relativt enkelt å utforme illustrasjoner som firmalogoer, kataloger, websider og liknende. 

En av de nyere spirene innen freelance-arbeid er 3D-animasjon. Designere utformer av alt fra hus og flyplasser til produkter som blir visuelt i tre dimensjoner. I likhet med dronevideografi beskrevet ovenfor er 3D-design til printing også et relativt nytt område innen design for ”folk flest”.

4. Freelancer innen tekst
Nyhetsartikler, copy, reklame, produktteksting og manus er kun en liten håndfull av kategoriene hvor det er behov for freelancere. Lave kostnader gjør dette til en av industriene med lavest inngangsbarriere, noe som gjør at konkurransen er høy. Til gjengjeld er det mange emner å velge i dersom en karriere innen tekst topper ønskelisten, så det er for all del mulig å oppnå suksess.

En fellesnevner for å få oppdrag i samtlige freelancemarkeder er erfaring, og innen tekst er dette langt ifra uoppnåelig. Alle med tilgang på data kan nemlig enkelt opprette en blogg, og starte. Det er en kompetent måte å utvikle egne ferdigheter på, samtidig som du bygger opp din egen merkevare.

5. Freelancer innen webutvikling 
I motsetning til overstående arbeidsområder for freelancere er webutvikling hakket mer ensidig: Du utvikler nettsider. Heldigvis øker behovet for denne typen produkt i takt med digitaliseringen, og dermed sjansene for å lykkes hvis du kan posisjonere deg som en dyktig utvikler i markedet.

En annen måte å se muligheter på er å kartlegge nåværende kunnskaper. Jobber du eksempelvis som en regnskapsfører kan du potensielt kapitalisere dette ved å tilby rådgivning online. Alternativt kan du se etter nettsider som tilbyr økonomiske tjenester og tilby å skrive artikler for dem.

Andre mulige forretningsideer for freelancere kan være:

  • Undervisning online
  • Håndtere sosiale medier for bedrifter

Mulighetene er mange!

Del 3: Hvordan finner freelancere klienter?

Tidligere diskuterte vi hvilke typer arbeidsområder du kan arbeide i som freelancer. Uavhengig av hvilket område du velger er en faktor konstant: du trenger klienter. Industrien er lik som alle andre, du trenger en pengestrøm for å overleve.

En fellesnevner som forenkler prosessen med å kapre nye klienter er en portefølje, eller konkrete tall å vise til. ”Handling X førte til Y”. Poenget er å overbevise potensielle klienter om at det er deg de bør ansette. 

1. Bruk eksisterende kontakter
Ofte oversett er nytten av eksisterende kontakter i jakten på klienter. Dette kan gjøres i to steg, og det logiske er å først tilby dine tjenester til nettverket ditt. Deretter kan du spørre om de kan spre ordet til sine kontakter. Dette er en enkel og kostnadsfri form for markedsføring.

Selv om ingen trenger dine tjenester umiddelbart, har de deg i bakhodet skulle behovet oppstå.

Styrer du for eksempel bedriftsprofiler på sosiale medier kan klientene dine være mindre bedrifter hvor tilstedeværelsen på Instagram eller Facebook er liten eller ikke-eksisterende. Hent inn alle potensielle leads fra kontakter og kontakters kontakter og opprett en liste hvor du konstruerer en oversikt over deres innsats på sosiale medier. Hvis du ser et potensielt behov: Kontakt dem og tilby dine tjenester.

Terskelen for å omtale mennesker som kontakter varierer, men bør ikke være høy for å tilby dine løsninger som freelancer. Kjøper du kaffe på lokalcafeen hver morgen er sannsynligheten høy for at du har fått et lite bekjentskap til ekspeditørene. Vær kreativ, og spør om ikke du kan designe nye kaffekopper i mot gratis kaffe i en periode.

2. Søk på prosjekter på nettsider for freelancere
Nettsider for freelancere er typisk en møteplass hvor oppdragsgivere møter oppdragstakere. De kan være generelle, eller kategorisert etter nisje. Kostnadene for å melde seg inn og by på oppdrag er typisk små, og dermed er det lite å risikere ved å engasjere seg på diverse nettsider, både i Norge og i utlandet.

For å lykkes på slike sider som freelancer lønner det seg å finne nettsider passende nisjen din. Hos Ageras kan eksempelvis advokater, regnskapsførere og revisorer enkelt tilby sine tjenester til klienter over hele Norge. Desto mer spesifikke nettsider du tilbyr tjenester på, desto bedre resultater kan du forvente.  

Inkluder også en lenke til dine tidligere oppdrag, anmeldelser eller portefølje, avhengig av arbeidsområde. For designere kan en god portefølje veie høyere enn tidligere oppdrag, mens for en regnskapsfører vil en potent klientliste erstatte porteføljen. Potensielle klienter ønsker å se i hvilken grad du kan levere, og gode anmeldelser eller en respektabel klientliste bidrar i stor grad.

Husk også en detaljert beskrivelse av dine tjenester, og overbevis potensielle klienter hvorfor de skal velge akkurat deg, i et hav av freelancere. 

 

Finn en regnskapsfører som har erfaring med freelancere

Å finne den helt rette regnskapsføreren som har erfaring med freelancere kan være en stor fordel. La oss hjelpe med å finne din rette regnskapsfører. Ageras er 100% gratis og uforpliktende!

3. Cold-calling
En simpel måte å forsøke å innhente nye klienter på er å personlig kontakte dem og gjøre tjenestene dine kjent. Personlige anrop til personer du genuint tror har behov for det du tilbyr kan være en god strategi.

En typisk prosedyre for freelancere kan være følgende:

  1. Opprett en liste over selskaper eller mennesker du kan tenke deg å jobbe for, og innhent deres kontaktinformasjon. Slik data finnes typisk på diverse nettsider.
  2. Undersøk og avgjør om de trenger tjenestene dine. Finn typiske svakheter eller mangler som du kan rette opp i.
  3. Noter ned all relevant informasjon om hver bedrift i et enkelt format, og ha det liggende klart.
  4. Ring de potensielle klientene på listen, introduser deg selv, informer om forbedringspotensialer og argumenter for hvorfor akkurat du kan være løsningen.

Det viktigste er å opptre høflig. Denne type markedsføring for freelancere tar tid å mestre, men det kan være en effektiv måte å sikre klienter.

NB: Regjeringen har klare lover og regler for telefonsalg:

”Et salgstilbud gitt på telefon må bekreftes skriftlig i etterkant av telefonsamtalen. Deretter må tilbudet aksepteres skriftlig av forbrukeren for at bindende avtale skal være inngått. Dette skal det opplyses om i tilbudet.”

Andre effektive tiltak for anskaffelse av klienter er oppbygging av egen nettside, reklamer på diverse nettsider og partnerskap med andre aktører.

Dahl beskriver grunnene til å ansette freelancere som mange:
- Finnes det en sak som skal skrives til nettavisen? Mangler en redaksjon en journalist i en periode? Trenger bloggen å heves noen hakk?
- Vi som bedrift ser at freelancere er en god ressurs for bedriften vår, sier Sandor, og beskriver typiske kvalifikasjoner som viljesterk, lærevillig, fleksibilitet, høy arbeidskapasitet og god erfaring, fortsetter han.

Dermed gjelder det å finne diverse behov i markedet, posisjonere seg deretter og nå ut i forsøk på å dekke de. 

Del 4: Branding for freelancere

I del tre snakket vi om veien å gå for å nå potensielle klienter. Men for at veien ikke skal avslutte i en blindgate gjelder det å bygge opp en sterk merkevare for å overbevise klientene du nå har nådd om å ansette deg. Branding handler om hvordan du presenterer deg selv og dine kunnskaper, og bør sette sistnevnte kvalitet i søkelyset. 

Vi deler opp brandingen i tre deler: a) portefølje/cv, b) online profil og c) sosiale medier. 

1. Portefølje eller CV for freelancere
En portefølje for freelancere i typiske kreative fag fungerer som en CV. Andre yrker, eksempelvis regnskapsføring, revisjon og konsulentvirksomheter, bruker CV til å henvise til tidligere prestasjoner.

En portefølje eller en CV kan typisk inneholde:

  • Relevante verifikasjoner;
  • Referanser eller anmeldelser fra tidligere klienter;
  • Liste over tidligere oppdrag;
  • Lenker til prosjekter der du har bidratt (Mest brukt i kreative yrker)

2. Nettside 

En nettside kan være en kompetent arena for å vise til tidligere arbeid, og kan brukes til å markedsføre din freelancevirksomhet, innhente nye klienter eller til å bygge opp din troverdighet ved å publisere diverse artikler.

En nettside kan typisk inneholde:

  • En beskrivelse av hva du kan tilby;
  • Dine unike egenskaper- hva er løfter deg fra konkurransen?
  • CV eller portefølje;
  • Referanser fra klienter og anmeldelser
  • Prisinformasjon eller mulighet for å innhente tilbud
  • Kontaktinformasjon

3. Sosiale medier for frilansere

Det anbefales å opprette kontoer på diverse sosiale medier og dele informasjon relevant for potensielle klienter. Typiske plattformer kan være:

  • Facebook: Bruk Facebook til å dele originalt innhold. Du kan også engasjere deg i relevante grupper hvor potensielle klienter befinner seg.

  • Linkedin: Nettverket for profesjonelle øker i popularitet, og det er ikke bare forretningsfolk som er medlemmer. I likhet med Facebook kan du her engasjere deg i grupper og dele innhold. Du kan også nå direkte ut til potensielle klienter.
  • Instagram: Bildedelingstjenesten kan være et godt sted å øke kjennskap til din merkevare, typisk for kreative freelancere. Fotografer kan eksempelvis dele bilder, og engasjere seg med brukere.

Branding er et bredt tema, og det handler om å vise seg frem. Fungerer brandingen din øker sjansene for nye klienter, og da kan problemet med prissettingen av tjenester oppstå. 

Del 5: Prissetting av tjenester

Hvordan bestemmer en freelancer sine priser? Det finnes typisk tre modeller for prissetting av tjenestene til en freelancer, alt avhengig av i hvilken bransje vedkomne måtte operere i. Felles er dog markedet:

- Det er ofte at man opplever at markedet styrer prisen. Det som er viktig å tenke på for freelancere er å prise seg riktig i henhold til tjenesten som ønskes utført i forhold til erfaring, sier Sandor.

For freelancere som opererer på egenhånd er det timespris eller fastpris som dominerer, mens for freelancere ansatt i byråer er det gjerne provisjon av totale inntekter per oppdrag eller fastpris:

- Man kan sette faste priser per oppdrag, eller lage pakkepriser når det gjelder provisjon. Som ansatt freelancer er det typisk to modeller som salgs- og mediebransjen bruker, og det er en provisjonsmodell eller et fastbeløp, forklarer gründeren.

Felles for samtlige prismodeller er å benchmarke hva andre freelancere tar betalt for tilsvarende tjenester. Som Dahl beskriver er det markedet som bestemmer prisen, og dermed kan andres priser være en god bunnlinje for egen prissetting. Han nevner også erfaring som en faktor. Har du mye erfaring kan prisen settes høyere enn en fersk freelancer i markedet.

Videre anbefales det å kalkulere faste kostnader, variable kostnader, eventuell risiko et oppdrag medfører, samt utstyrsslitasje og ta dette i betraktning. Faste kostnader inkluderer kostnader ikke direkte relatert oppdrag. Dette kan eksempelvis være leie av lokaler. Variable kostnader inkluderer alle kostnader et oppdrag medfører. Dette kan være spesifikk programvare, bensin, og liknende.

Administrative kostnader bør også tas med i betraktning, da oppdrag typisk medfører kommunikasjon med klienten som ikke blir fakturert, faktureringstid, og så videre.Det kan anbefales å forhøre seg med en regnskapsfører for å sikre økonomien og videre drift. 

Del 6: Skatt og økonomi for freelancere

Etter du har sikret de første klientene står skatt og økonomiske aspekter for tur.

En freelancer er selvstendig næringsdrivende, og drifter typisk virksomheten via et enkeltpersonsforetak (tidligere enkeltmannsforetak). Noen freelancere velger isteden å registrere et aksjeselskap, men siden majoriteten av freelancere registrerer enkeltpersonsforetak vil vi fokusere på denne selskapsformen.

a) Skatt for freelancere
I et enkeltpersonsforetak er det innehaveren som er personlig ansvarlig for forpliktelsene virksomheten påtar seg. Det betyr blant annet at foretaket ikke er et eget skattesubjekt, og som innehaver er det du som er ansvarlig for innbetaling av foretakets skatt.

NB: Som nystartet freelancer på hobbybasis kan det søkes om frikort.

Honorarer, uttak eller overføring av penger til personlig konto vil i et enkeltpersonsforetak ikke regnes som lønn. Det betyr at det ikke skal beregnes arbeidsgiveravgift. Utbetalinger til innehaver skal heller ikke fradragsføres i foretakets regnskap på samme måte som en lønnsutbetaling til en ansatt. Dermed blir ikke det skattbare resultatet påvirket.

Hvor mye skatt skal du betale som freelancer?

Den totale inntekt er gjenstand for skatteberegning. Total inntekt gjelder inntekt fra både foretaket og eventuell annen inntekt. I følge Altinn plasseres skatteprosenten typisk mellom 35,4 prosent og 49,9 prosent, avhengig av størrelsen på inntekt.

Må jeg betale forskuddsskatt som frilanser?

Skatten for enkeltpersonsforetak betales forskuddsvis, og du må selv melde endring av inntekt for å beregne forskuddsskatten. Når Skatteetaten har beregnet hvor mye skatt du skal betale, vil du motta innbetalingsblankett for hver termin.

Unntak gjelder ved forventet underskudd ved første driftsår, som skal oppgis i skattemeldingen.

Må jeg rapportere til Skatteetaten?

Over-/underskudd skal årlig rapporteres gjennom ordinær skattemelding for inntekt og formuesskatt (tidligere omtalt selvangivelsen) med eventuelle vedlegg.

NB: Foretak med omsetning lavere enn 50.001,- kroner kan slippe vedlegg.

Skattefradrag for freelancere

Er du skattebetalende er kostnader tilknyttet driften av virksomheten generelt fradragsberettiget. Eksempler er fotoutstyr for fotografer, eller regnskapsprogrammer for regnskapsførere, revisorer eller økonomiansvarlige. Egne regler for skattefradrag gjelder ved bilbruk, telefonkostnader og internett. Bruker du som freelancer en del av din bolig utelukkende til hjemmekontor, kan du ha krav på fradrag. Dersom du for eksempel bruker kjøkkenet som kontor på kveldstid gjelder dette dog ikke. Boliger kan deles opp i tre kategorier: fritakslignet, regnskapslignet og leid bolig.

For fritakslignet bolig gjelder et standardfradrag på 1.700,- kroner dersom du har hjemmekontor i denne type bolig. Det kan alternativt kreves fradragsrett for faktiske kostnader, som videre må sannsynliggjøres.

For regnskapslignet bolig gir fradrag for kostnader etter de vanlige regler for bygninger som regnskapslignes.

Ved hjemmekontor i leid bolig må leieprisen fordeles etter skjønn på boligdelen og ”hjemmedelen”.

 

Nøkkelen til en velfungerende virksomhet er en sunn økonomi, enten du er en freelancer eller styrer en millionbedrift. Det anbefales å sette opp et detaljert budsjett, for å analysere eventuelle avvik med omhu. Hold nøye nøkkeltall som omsetning, bruttofortjeneste, dekningsbidrag og selskapets likviditet, og sørg for at årsregnskapet blir korrekt utført. Ved å ha dette på stell kan du som freelancer analysere økonomiske aspekter ved driften, og gjøre endringer deretter.

 NB: Fører du eget regnskap? Husk bokføringsloven

Del 7: Fakturering

Etter en gjennomgang av prissetting og en freelancers økonomiske forpliktelser står du nå klar til å fakturere til klientene dine. Korrekt fakturering spiller en minimerer hull i veien til å drifte en sunn bedrift som en freelancer.

Oppsummert er en faktura et salgsdokument som utstedes av freelancer til oppdragsgiver, for å vise til en salgstransaksjon mellom partene.Typisk innhold kan variere, men generelt inneholder en faktura følgende:

  • Skatt og juridisk informasjon. Dette kan inkludere organisasjonsnummer, registreringsadresse og fakturanummer.
  • Hvilke tjenester som skal betales.
  • Hvordan betale. Nøkkelen er å gjøre det så enkelt som mulig.
  • Betalingsfrist. Dette er en viktig del av fakturaen, da det legger betalingspress på oppdragsviser.

Ved større jobber kan det lønne seg å dele opp sluttsummen i komponenter. Ved et engangsbeløp kan det for eksempel bety å dele opp jobben i tre steg, hvor du ber om 25 prosent forskuddsbetaling, og videre 25 prosent betaling ultimo hvert steg. Konstruer en detaljert avtale for å unngå misforståelser og sene betalinger. Mange freelancere velger å benytte en regnskapsfører til fakturering. 

Del 8: Hva skjer når freelanceren ikke får betalt?

Når fakturaen er sendt står mottakelsen av sluttsummen for tur, men det er dessverre slik at enkelte oppdragsgivere velger å unnlate å betale freelancere. Derfor inneholder del åtte hva du kan gjøre hvis fakturaer forblir ubetalte.

Fremgangsmåten freelancere kan ta i bruk ved ubetalte frakturer deles opp i fire deler: purring, inkassovarsel, betalingsoppfordring og rettslig inkasso.

1. Purring
Når fakturaen har forfalt til betaling og den ikke har blitt betalt, kan det umiddelbart sendes en purring. Dersom man ønsker å medta et purregebyr må purringen sendes tidligst 14 dager etter forfall.

2. Inkassovarsel
Når betalingsfristen i henhold til purringen er utløpt, kan man sende et inkassovarsel. Det er ikke nødvendig å sende purring først, men også et inkassovarsel kan tidligst sendes 14 dager etter forfallstid.

3. Betalingsoppfordring
Dersom skylderen ikke har betalt freelanceeren etter 14-dagers fristen kan det sendes en betalingsoppfordring hvor det gis en ny 14-dagers frist for innbetaling.

4. Rettslig inkasso
Dersom kunden fortsatt ikke betaler må freelanceren be rettsapparatet om bistand. Det anbefales at du i så tilfelle outsourcer dette til profesjonell bistand.

 

Del 9: Levering og tidsrammer

Når en klient betaler deg for å utføre et oppdrag, er det ikke kun kvaliteten på arbeidet som er ditt ansvar, men også opprettholdelsen av tidsfrister. Kvaliteten på arbeidet og graden av effektivitet sidestilles ofte for enkelte klienter, og du kan oppnå et godt rykte hvis du alltid leverer på tiden.

Enighet om deadline bør ved mulighet skje ved oppdragsstart, og med det bør en grundig analyse av nødvendig arbeid utføres for å unngå feilberegninger. Så fort sistnevnte er på plass anbefales det å utforme retningslinjene for arbeidet. Det kan for eksempel være rettigheter, rapportering, osv. 

Del 10: Dette trenger du

Hvis du allerede er en fullt operativ freelancer kan du se bort fra denne delen. Dersom du derimot er ivrig etter å sette i gang, kan dog en oversikt over typiske gjenstander og programvare for freelancere være nyttig. Hva du trenger kan også være abstrakt, da dette avhenger av hvilke industrier du ønsker å operere i.

En generell retningslinje er at du må ha godt utstyr, uavhengig av industri. Satt på spissen er det nærmest umulig for en fotograf med kun mobilkamera å konkurrere med et mediebyrå med kameraer og objektiver for flere hundre tusen i forhold til kvalitet på arbeid.

Det er dermed ikke sagt at du må ha det beste eller dyreste utstyret, eller nytt for den saks skyld. Så lenge det opprettholder standarden i markedet bør det holde. utstyret skal tross alt være freelancerens hjelpemidler, og ikke avgjørende faktorer. Godt programvare er nøkkelfaktorer i de fleste sektorer, og kan øke effektiviteten din som freelancer, og ikke minst heve kvaliteten på arbeidet. Grundige analyser og anmeldelser anbefales fremfor å kaste seg ut og anskaffe det første og tilsynelatende beste.

Oppsummert bør enhver freelancer gjøre grundig research på hva som finnes i markedet, og hva som blir hyppigst brukt. For deg som ikke har startet ennå kan det anbefales å få et perspektiv på hva som minimum kreves for å kunne levere som freelancer, og skalere utstyr og programvare i takt med behovet.

 

Få hjelp med regnskapet som freelancer

Å finne den helt rette regnskapsfører har aldri vært lettere. På bare 5 minutter blir vi bedre kjent med din frilans virksomhet og kartlegger hjelpen du har behov for. Og det aller beste, Ageras er 100% gratis og uforpliktende!

Innhold