80 annonsekroner ble startskudd til millionomsetning

Gjengen bak Animer har på ett år animert seg til suksess, og bremser nå veksten for å holde tritt med de ansattes utvikling. Kompetente medarbeidere og LinkedIn har vært to av nøkkelfaktorene til nå.

Animer, som nærmer seg 30 ansatte, produserer animasjonsfilmer til blant annet Reitangruppen, Helsedirektoratet og Elkjøp. Selskapet omsatte i sitt første driftsår for under en million, og i skrivende stund teller omsetningen for 2017 over fem og en halv million kroner.

Animer ble grunnlagt som en studentbedrift av Sondre Tjøstheim: 

- Sondre startet Animer fra gutterommet ved siden av studiene. Han la så ut en reklameannonse for selskapet på Facebook, og jeg tok kontakt for å kjøpe en animasjonsvideo til et selskap. Vi avtalte videre at jeg skulle se om noen i nettverket mitt hadde behov for en slik animasjonsvideo, sier medstifter Tor Martin Olsen.

Olsen pitchet Animer til NAV og andre større organisasjoner, og oppdaget at animasjonsfilmer var et produkt med en verdi som var enklere å formidle enn det han selv gjorde. 

- Jeg så mulighetene i Animer og delte min visjon med Sondre. Tre uker senere registrerte vi et aksjeselskap og var i business, sier han. 

Annonsen Tjøstheim publiserte ble dermed startskuddet til Animer og partnerskapet som ennå står sterkt.

20.000 følgere på LinkedIn

Olsen peker på to medvirkende faktorer i animasjonsfirmaets suksess: LinkedIn og dyktige ansatte. Selv har han markedsført i en årrekke, og opplever den sosiale plattformen for profesjonelle som en kompetent markedsføringskanal:

- Jeg har tjent mer på 3 måneder med LinkedIn enn 7 år på Facebook, sier Tor Martin, og poengterer at 65 prosent av all businessen til Animer kommer fra plattformen. 
- Vi har et visuelt pent produkt. Potensielle kunder ser dette, og tenker at det er noe de selv vil ha. Det er en takknemlig jobb å ikke trenge å mase for å få kunder, legger han til.

Gründeren fraråder pushing av egne formål på nettverket sitt, men å heller by på relevant viten rundt egne produkter og tjenester. Videre poengterer han styrken i kvalitet fremfor kvantitet:

- Mange tror et høyt antall kontakter er best, men det handler om hvilke kontakter du har. Ergo, ikke flest mulig, men best mulig nettverk. Vi passer på å knytte kontakt med de som engasjerer seg i vårt innhold da de allerede har vist interesse for det vi leverer. Over tid har vi opplevt at de i nettverket vårt har tatt kontakt for å lære mer om våre tjenester. 

Gjengen bak Animer har cirka 20.000 kontakter på LinkedIn, og oppsummert har veien dit bestått av å by på eget nettverk.

- Ser du noen i mitt nettverk du ønsker å møte? Trenger du eksempelvis en nettside kikker vi etter en utvikler i kontaktlisten og prøver å hjelpe, trekker Olsen frem som et eksempel, og fortsetter:
- For et optimalt nettverk på LinkedIn deler jeg det opp i tre grunnpilarer. Hva kjøper folk før de har behov for min tjeneste? Alle som tilbyr dette legger jeg til i mitt nettverk. Videre ønsker jeg å knytte kontakt med de som er potensielle kunder. Til slutt fokuserer jeg på hvilke behov kunden har etter de har kjøpt vår tjeneste og knytter kontakt med dem. Dette gjør at jeg både kan få og gi businessmuligheter til andre aktører enn oss selv. "Givers gain": Gir du business til andre, så får du business tilbake.

Bremser veksten

Kompetente nøkkelansatte omtales av Olsen som kanskje den viktigste årsaken for at Animer ble en suksess. Disse omtales av sistnevnte som overkvalifiserte i selskapets oppstartsprosess.

Mange gründere brenner seg på at de ikke henter inn rett kompetanse tidlig i oppstarten. Det gjelder å få inn mennesker som elsker det de gjør, og la de gjøre det. Alle i teamet vårt har også tydelige krav i henhold til leveranseprosessen.

Det kan midlertidig bli nok av det gode:

- Nå nærmer vi oss 30 ansatte. Det vår være nok for nå, sier gründeren spøkefullt, og begrunner:
- De ansatte får ikke nødvendigvis den oppfølgingen de har krav på ved for rask vekst, og det er urettferdig. Det fører til en høy turn-over internt, noe vi jobber med å unngå.

Nå bremser selskapet veksten for å opprettholde de ansattes oppfølging.

Animers team består ikke kun av faste ansatte. Selskapet har hele veien hatt nytte av regnskapsfører, for å sikre bedriftens økonomiske aspekter. 

- Vi har brukt rimelige regnskapsførere og gjort mye selv.

- Jeg mener man er dømt til å lykkes hvis man sitter med de riktige menneskene, avslutter Olsen. 

Klikk her og få 3 tilbud fra regnskapsførere!

Posted: 20 Nov, 2017 (Updated: 26 Jan, 2018)

Mikkel  Sørseth

Les mer av denne skribenten

Ageras yter ikke individuell økonomisk eller juridisk rådgivning, men har i stedet samarbeid med advokater, revisorer og regnskapsførere som hjelper deg videre. Fyll ut et av skjemaene nedenfor og motta tilbud fra profesjonelle rådgivere innen kort tid.

Få tilbud fra regnskapsførere

Få tilbud fra advokater

Kategorier

Om Ageras

Ageras streber etter å skape gjennomsiktighet på markedet for finansielle og juridiske tjenester - til formål for kunder, bedrifter og markedet som helhet.

Om Ageras »